Hatha, vinyasa, yin …?

Wat is hatha yoga?

Hatha yoga is een klassieke vorm van yoga. Het woord “Hatha” is ontstaan uit de combinatie van twee Sanskriet woorden “Ham” en “Tham”. “Ham” (zon) verwijst naar de fysieke kracht en actie. “Tham” (maan) verwijst naar de mentale kracht en verinnerlijking. Deze twee tegenpolen zijn niet altijd in balans. Bijvoorbeeld als je heel sportief bezig bent maar tegelijk weinig zelfvertrouwen hebt. Misschien herken je wel dat (over)kritische stemmetje in je hoofd. Anderzijds kan het zijn dat je mentaal sterk bent maar je lichaam wat meer aandacht verdient. Met hatha yoga breng je lichaam en geest in evenwicht. Aan de hand van ademhalingsoefeningen, houdingen, mindfulness en meditatie bouw je zowel flexibiliteit als fysieke en mentale kracht op.

In tegenstelling tot vinyasa yoga worden de houdingen langer aangehouden. Dit laat toe om meer te focussen op de ademhaling en het effect van elke houding op lichaam en geest.

Wat is vinyasa yoga?

Vinyasa is het samenvoegsel van de Sanskriet woorden “Vi” en “Nyasa”, die respectievelijk “op een speciale manier” en “plaatsen” betekenen. Het verwijst naar de nauwkeurige beweging tussen de verschillende houdingen in samenspel met een bewuste ademhaling. In tegenstelling tot hatha yoga is vinyasa yoga een meer vloeiende opeenvolging van houdingen waarbij elke beweging met een in- of uitademing uitgevoerd wordt.

Vinyasa is een meer intensieve vorm van yoga omwille van de snellere overgang tussen de houdingen. Maar ook hier wordt aandacht besteed aan mentale ontspanning en zijn mindfulness en meditatie een belangrijk onderdeel.

Wat is yin yoga?

Yin Yoga is een meer statische vorm van yoga. In tegenstelling tot hatha en vinyasa yoga die meer dynamische zijn en inwerken op spieren en ligamenten, is yin yoga meer passief omdat weinig spierkracht vereist is en gericht op het bindweefsel. Het bindweefsel is een ondersteunend en beschermend weefsel dat over het hele lichaam verweven zit in en tussen spieren, beenderen, organen en huid. Het is belangrijk om dat weefsel vloeiend en soepel te houden om een goede lichaamshouding en mobiliteit te behouden. Gewoonlijk worden de houdingen gedurende 3 tot 5 minuten aangenomen. Die tijd is nodig om dieper te kunnen inwerken op het lichaam en het bindweefsel te versoepelen.


!DOCTYPE html> insert_pixel_code_here